Arbetet med våra olika djur som vi valt lever och bor fortskrider. Vi arbetar i grupper och har tillsammans valt ut några frågor som vi tycker är viktiga att veta. Hur bor de? (t.ex. sover du något särskilt bo eller bara på marken) Vad äter de? Hur gamla kan de bli? Hur många ungar får de? Var kan man hitta dem? (t.ex. är det ett djur som kan finnas i våra skogar här i Skåne eller finns de längre upp?).
I matematiken jobbar 3:orna flitigt med klockan och särskilt digital tid. Det är inte helt enkelt att hålla reda på timmar och minuter, kvartar och halvtimmar. Multiplikation är också något som 3:orna har jobbat mycket med både i sin Lilla Mattestegen och i deras multiplikations böcker som heter "Jag räknar själv".
I svenskan jobbar 2:orna med meningar. Det är minsann ganska klurigt att veta vad som är en mening. En sida i Otto Bob var konstiga meningar som stod i fel ordning. Uppgiften bestod av att man skulle skrivar orden i rätt ordning så att de inte var konstiga meningar. Man fick lite hjälp för ett ord i meningen hade stor bokstav och bakom ett ord fanns en punkt. Då visste man att de ordet med stor bokstav skulle stå först och det med punkten skulle stå sist. Helt plötsligt blev det mycket lättare.
Vi har en period med praktiska "Elevens val". Denna gången blev det idrott, slöjd, hemkunskap och läxhjälp. Alla elever från klass 2-5 är uppdelade efter sina val. Emil har slöjd och här ser vi prov på vad han har gjort på torsdagförmiddagar under 6 veckor.
I matematiken jobbar 3:orna flitigt med klockan och särskilt digital tid. Det är inte helt enkelt att hålla reda på timmar och minuter, kvartar och halvtimmar. Multiplikation är också något som 3:orna har jobbat mycket med både i sin Lilla Mattestegen och i deras multiplikations böcker som heter "Jag räknar själv".
I svenskan jobbar 2:orna med meningar. Det är minsann ganska klurigt att veta vad som är en mening. En sida i Otto Bob var konstiga meningar som stod i fel ordning. Uppgiften bestod av att man skulle skrivar orden i rätt ordning så att de inte var konstiga meningar. Man fick lite hjälp för ett ord i meningen hade stor bokstav och bakom ett ord fanns en punkt. Då visste man att de ordet med stor bokstav skulle stå först och det med punkten skulle stå sist. Helt plötsligt blev det mycket lättare.
Vi har en period med praktiska "Elevens val". Denna gången blev det idrott, slöjd, hemkunskap och läxhjälp. Alla elever från klass 2-5 är uppdelade efter sina val. Emil har slöjd och här ser vi prov på vad han har gjort på torsdagförmiddagar under 6 veckor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar